Tuesday, May 23, 2017

Bila nak berhenti kerja dan buat bisnes fulltime?

Soalan ini sering bermain di fikiran saya. Saya masih belum menemui jawapannya.

Tapi saya sudah membuat keputusan untuk tidak berhenti kerja dalam masa terdekat.

Alasannya ialah saya tidak memiliki simpanan mencukupi iaitu 6 bulan jumlah perbelanjaan.

Sebentar tadi saya bersembang dengan seorang sifu, Tuan Zawawi dari Unirazak.

Saya berkata padanya: Saya masih belum cukup jiwa usahawan. Saya tak berani terjun bisnes sepenuh masa. Sebabnya, saya masih suka dengan kerja saya sekarang.

Apa jawab beliau?

Saya coretkan di sini isi penting perkongsian beliau berkenaan tajuk ini ketika menjawab soalan saya:

1. Selagi bisnes tidak mengganggu kerja asasi (kerja makan gaji) kita, teruskan berbisnes.

2. Bangunkan bisnes perlahan-lahan. Slow and steady. Be different from others. Fokus pada pelanggan. Beri perkhidmatan terbaik.

3. Bangunkan bisnes sampai bisnes boleh membayar gaji kita dua kali ganda daripada gaji kita sekarang.

4. Tuan Zawawi berkata, walaupun beliau masih bekerja sebagai pensyarah, beliau sedang berusaha memajukan bisnes sehingga boleh menampung keperluan bulanan sekarang.

Contohnya, kalau perbelanjaan sekarang RM10,000 sebulan, maka bisnes beliau perlu membayar RM10,000 setiap bulan atau lebih apabila beliau telah bersara nanti.

Jika bisnes hanya beri pulangan RM5,000 sebulan, maka beliau akan pening kepala untuk mencari lagi RM5,000.

Itu sahaja perkongsian saya setakat ini. Kongsikan untuk manfaat bersama.

---
Jika anda berminat menyewa kereta Viva, Myvi dan Alza, hubungi Firdaus di talian 011-11444212

Atau

Isi borang tempahan atas talian di pautan:
www.carrentalampang.com/bookingform

No comments:

Post a Comment