Saturday, January 21, 2017

Ikut prosedur

BAGI memantapkan sistem perniagaan, kita sentiasa memperbaiki dari satu masa ke satu masa.

Terdapat prosedur kerja (SOP) yang kita gariskan dan ia seharusnya dipatuhi.

Kadang-kadang, ada keadaan yang menyebabkan kita lebih cenderung untuk melanggar SOP yang kita sendiri tetapkan.

Ada juga orang yang telah berjaya mencadangkan supaya 'break the rules' dalam maksud, dalam sesetengah keadaan, tak perlu nak ikut sangat peraturan.

Kita dapat faham bahawa ia boleh dilakukan dengan syarat dalam keadaan terkawal dan tidak memberikan ancaman kepada perniagaan.

Mengikut pengalaman saya setakat ini, ada ketika saya melanggar peraturan dan prosedur dalam keadaan sedar akan masalah yang bakal berlaku dan saya sedia menanggung risiko.

Setakat ini Alhamdulillah tiada perkara besar berlaku.

Dalam sesetengah keadaan pula, saya terpaksa menuruti prosedur kerana saya tidak berasa yakin akan selamat jika saya melanggar prosedur.

Biasanya kita sengaja langgar prosedur kerana kita mahu mendapatkan pelanggan.

Contohnya, saya menetapkan peraturan bahawa saya tidak akan memberi sewa kenderaan kepada pelajar universiti atas alasan mereka tidak akan mampu membayar amaun besar jika berlaku sesuatu masalah.

Tapi dalam sesetengah keadaan, saya ambil juga pelanggan di kalangan pelajar. Itupun selepas saya teliti betul-betul gaya pelajar itu, meyakinkan atau tidak.

Saya dapat 'membaca' sikap dan keperibadian seseorang melalui cara komunikasi, bahasa yang digunakan, cara berfikir dan lain-lain yang dapat dilihat secara luaran.

Kita boleh tahu seseorang itu meyakinkan, matang atau kebudak-budakan.

Dari situ kita akan membuat keputusan sama ada mahu meneruskan urus niaga atau tidak.

Pesanan saya, kadang-kadang kita boleh langgar peraturan yang kita cipta sendiri, tapi dengan syarat yang ketat dan sanggup menerima risiko yang ada.

Sekian terima kasih.

Jika anda mahu menyewa kereta, hubungi saya di talian 011-11444212

ATAU terus mengisi borang tempahan online di www.carrentalampang.com/bookingform

No comments:

Post a Comment