Thursday, September 8, 2016

9/10 rezeki daripada perniagaan, apa pesanan otai bisnes?


SATU hari saya berjumpa dengan orang lama dalam perniagaan dalam satu program.


Apabila mendapat tahu saya mula menjalankan bisnes kereta sewa, beliau pun bertanya, "Firdaus, betul ke nak fokus bisnes kereta sewa ni?"

Saya jawab, "Sekarang masih kerja makan gaji macam biasa, kereta tu nak sewakan sebab nak cari side income sikit-sikit, lagipun kereta tu tak digunakan sangat, lagi baik disewakan."

Beliau berkata lagi, "Memang betul 9/10 rezeki datangnya daripada perniagaan. (Saya pernah merujuk status hadis ini, statusnya adalah hadis dhaif. Hadis dhaif boleh digunakan untuk beramal, tapi tidak boleh digunakan ketika berhujah).

"Bisnes ini untungnya besar, 9/10. Tapi risikonya juga besar, 9/10 juga.

"Tapi apa yang menjadi pemberat sama ada kita dapat untung 9/10 atau rugi 9/10 ialah kesungguhan kita.

"Kalau memang kita fokus dan bersungguh-sungguh buat bisnes, insya-Allah kita dapat apa yang kita nak capai dalam bisnes," syarahnya panjang lebar.

Saya berfikir panjang mendengar kata-kata otai bisnes itu.

Memang benar kata pepatah Arab, "man jadda wajada", ertinya siapa yang berusaha, dia akan beroleh hasil.

Teruskan follow Blog dan FB Sewa Kereta Ampang untuk perkongsian seterusnya.

"Khidmat Terbaik Matlamat Kami"

Firdaus
011-1144 4212

No comments:

Post a Comment